כף רגל שטוחה בילדים

כף רגל שטוחה

כף הרגל בנויה בצורת קשת. הקשת גבוהה בצד הפנימי של כף הרגל, כך שעצמות כף הרגל במרכז אינן באות במגע עם הקרקע, והופכת לשטוחה ונעלמת בצד החיצוני של כף הרגל.

מבנה כף רגל שטוח כמו שקיים בבעלי חיים הולכים על ארבע הוא יציב יותר אך מבנה קשת  מאפשר הן חוזק והן גמישות והקשת בכף הרגל היא בולם זעזועים מתוחכם.

בכף רגל שטוחה הקשת נמוכה יותר או נעלמת לחלוטין במצב עמידה. מדובר בקשת של מצבים בדרגות חומרה שונות וקיים גם רקע תורשתי. לכל התינוקות בגיל שנה-שנתיים כף רגל שטוחה. בגיל 4-5 כף רגל שטוחה שכיחה ביותר כחלק מהתפתחות נורמאלית של הקשת ובמבוגרים כף רגל שטוחה וגמישה קיימת בכ – 15% של האוכלוסייה. היא נקראת גמישה מפני שבמצב של אי נשיאת משקל (כמו בישיבה או שכיבה) או במצב של עמידה על קצוות האצבעות, מופיע מבנה קשת ובמצב עמידה הקשת נעלמת. כף רגל שטוחה וגמישה אינה נחשבת מחלה וברובם המכריע של המקרים  לא גורם לשום סימפטומים או הגבלה כולל עיסוק קיצוני בספורט ואינו דורש כל טיפול.

כף רגל

חלק קטן מהילדים ובעיקר מתבגרים עם כף רגל שטוחה וגמישה מפתחים סימפטומים הכוללים תחושת עייפות ואי נוחות בכפות הרגליים בעיקר לאחר מאמץ או עמידה ממושכת וכן כאב באזור אמצע הקשת. במקרים חמורים של קריסה עלולה להופיע יבלת לחץ כואבת בחלק התחתון והפנימי של אמצע כף הרגל. לעיתים קיימת שחיקה מוגברת של הנעלים ולעיתים גם תלונות על כאב ברכיים וגב.

הטיפול כולל הפחתת או הפסקת פעילות מאומצת  שגורמת לתסמינים, בנייה אישית  של מדרסים לתמיכה בקשת ולאיזון מנח כף הרגל ונעליים תומכות ובולמות זעזועים (בדרך כלל נעלי התעמלות) ופיזיותרפיה.

כף רגל

טיפול ניתוחי מתבצע לעיתים נדירות ונדרש כשהטיפול השמרני נכשל לאורך זמן וקיים כאב משמעותי והגבלה בתפקוד על בסיס יום יומי. קיימים סוגים שונים של ניתוחים אך הניתוח שצבר פופולאריות בעשור האחרון נקרא ארטרוארזיס (Arthroereisis). מדובר על החדרת משתל, מעין בורג בקוטר של בין 8 ל11 מ"מ בין שתי עצמות בכף הרגל באופן שמונע את קריסת הקשת במצב עמידה. מדובר בפרוצדורה פשוטה וקצרה באופן יחסי המתבצעת  דרך חתך ניתוחי קטן ועם אחוזי הצלחה טובים. מייד לאחר הפעולה הקשת מופיעה ומספר שבועות לאחר הפעולה הסימפטומים נעלמים.