גוש בכף הרגל

גוש המופיע בכף הרגל גורם לחרדה שמא מדובר בגידול סרטני ומסוכן. הסירו דאגה מלבכם. גוש סרטני בכף הרגל אומנם קיים אך הוא נדיר ביותר והסיכוי שיופיע ממש קלוש. גושים בכף הרגל שנגרמים מגידולים או תהליכים שפירים הם שכיחים וקל לטפל בהם.
קיימים 3 תהליכים תופסי מקום שפירים (לא סרטניים ושאינם מסוכנים).

1. ליפומה (Lipoma) – זהו גוש שמורכב מרקמת שומן שצומח מתחת לעור. הגוש מופיע בדרך כלל בגב כף הרגל או סביב הקרסול. במישוש נמוש גוש עגול ורך יחסית מתחת לעור. את הליפומה ניתן לכרות בניתוח אם היא גורמת להפרעה בנעילת נעל, לכאב או שגדלה במהירות.

אם הליפומה אינה גורמת לסימפטומים ניתן רק לעקוב אחרי גודלה בבדיקת אולטרה סאונד.

2. גנגליון (Ganglion) – זהו גוש המורכב ממעטפת חיצונית שבתוכה נוזל סמיך צהבהב. תהליך זה לא נחשב לגידול וצומח מתוך מעטפות גידים או מעטפת מפרק. הוא מופיע באופן טיפוסי באזור גב כף הרגל (ראה תמונה)  ולעיתים קטן וגדל לסרוגין.

האבחנה מתבצעת בבדיקת אולטרה סאונד או בניקור הגוש עם מחט ושאיבת תוכן טיפוסי. בחלק מהמקרים לאחר השאיבה הגנגליון נעלם.
ניתוח לכריתת הגנגליון מתבצע אם הוא מפריע בנעל או גורם לכאב. בחלק קטן מהמקרים התהליך חוזר לאחר הניתוח ואז יש צורך בניתוח נוסף.

3. פיברומה פלנטרית (Plantar fibroma)  – זהו גידול שפיר שצומח בחלק הכפי של כף הרגל באמצע הקשת מתוך הרצועה הנקראת פלנטר פצייה העוברת מתחת לעור לאורך כף הרגל. הגידול נמוש כגוש או כמספר גושים מעט נוקשים ולא ניידים מתחת לעור.

האבחנה מתבצעת באמצעות בדיקת אולטרה סאונד. הטיפול הוא שמרני באמצעות מדרס שמשחרר לחץ באזור הבליטה. ניתוח ממש לא מומלץ כי התהליך נוטה לחזור באחוזים גבוהים לאחר כריתה ואף הופך לאגרסיבי יותר.