קרע בגיד אכילס

קרע גיד אכילס

קרע בגיד אכילס מופיע בדרך כלל בגברים בריאים בגיל 40–50 העוסקים בספורט כתחביב. הקרע מתרחש בשל שינויים ניווניים והחלשות הגיד ומופיע באופן פתאומי ללא סימנים מוקדמים. במהלך משחק כדורסל או פעילות ספורט אחרת, הנפגע חש לפתע כאב עז בעקב מאחורי הקרסול ורבים מתארים כאילו קיבלו בעיטה מאחור.  לאחר החבלה מופיעים נפיחות, צליעה וקושי ניכר בהליכה. בודק מיומן מאבחן קרע בגיד אכילס בקלות בבדיקה גופנית ואין צורך בבדיקות כמו US או MRI.

הטיפול – ניתן לטפל בקרע בגיד אכילס בטיפול שמרני או בניתוח לתפירת הגיד. מחקרים רבים הדגימו שאין הבדל בתוצאות לאחר שנה בין טיפול שמרני (לא ניתוחי) וטיפול ניתוחי. גם משך ההחלמה דומה. החיסרון בטיפול שמרני הוא שכיחות גבוהה של כ15% של קרע חוזר בחודשים הראשונים לאחר הפציעה. החיסרון של טיפול ניתוחי הוא סיבוכים שעלולים להתרחש כגון פגיעה בעצבים וזיהום של הגיד.

פרוטוקול הטיפול דומה בטיפול שמרני ולאחר ניתוח. בשבועיים הראשונים הרגל מגובסת למשך שבועיים כשהקרסול בכיפוף מקסימלי ואסורה נשיאת משקל. החל מהשבוע השלישי מתחילים לדרוך באמצעות מגף מיוחד עם 4 הגבהות (מעין מדרסים) באזור העקב. כל שבוע מורידים הגבהה כך שתנוחת הכיפוף בקרסול פוחתת ובסוף השבוע הרביעי עם המגף מוציאים את ההגבהה האחרונה לקבלת 90 מעלות בין השוק לכף הרגל. בשלב הזה (6 שבועות מהקרע) מתחילים בהדרגה טיפולי פיזיוטרפי לחיזוק השריר למשך מספר חודשים. תהליך ההחלמה ארוך ונמשך כשנה. בחלק מהמקרים תפקוד הגיד חוזר לתקין ובחלקם נשארת הגבלה כמו קושי לעמוד על קצוות האצבעות על הרגל הפגועה לבדה.